Rüyalar hakkındaki yaygm rivayetlere, müminlerin pek çok deneyimi de eklenebilir, bu anlatımlar, onların manevi dünyasına ışık tutmaktadır. En modern Türkçe İslami rüya tabirleri kitaplarında bile, yazarın kendi rüyalarından bir ya da ikisini anlattığına sık rastlanır, buradan, rüyaların ne denli önemi olduğu anlaşılabilir.
Müslümanlar için, gerçekleşen rüyalar görmek, Allah'ın lütfuna bir işaret sayılmıştır, birçok Müslüman, anlattıklarına Kuran'm Duhâ Suresi'nin n. âyetini ekler: "Ve Rabbinin nimetini anlat!" Böylece, başkaları gibi, Mısırlı mutasavvıf Şa'rânî de (ölm. 1565), hayat hikâyesine ilişkin notlarına Letâ'ifü'lMinen, (Hoş Lütuflar) ismini vermiştir.
Bu nedenle islami rüya tabirleri kıtaplarında, her sınıftan insan, rüyalarını kaydetmiştir. Hambel! Fakih İbnü'l Bennâ, George Makdisi tarafından yayımlanan güncesinde, Bağdat'ın Ağustos 1068 ile Eylül 1069 arasındaki siyasi ve toplumsal yaşamını yansıtmakla kalmaz, sık sık da rüyalarından bahseder, hemşehrilerinin de onu takdir edilecek bir rüya tabircisi olarak gördükleri aşikârdır (bkz. s. 9ı). Evinden taşındığını gördüğü bir rüyasını, Cennete gideceğinin müjdesi olarak tabir etmesi, onun rüyalarında dünyevi hayatla ahret hayatının nasıl iç içe geçmiş olduğunu göstermektedir.
İslami rüya tabirleri eserlerinde Kuzey Afrikalı sûfi Zevâvînin (ölm. 1477) rüya günlüğünün, Jonathan Katz tarafından ayrıntılı bir çözümlemesi yapılmıştır. Büyük bir veli olmayı dileyen bu kişinin rüyalarında peygamberlerin önemli bir yer tuttuğu özellikle vurgulanmalıdır. Zevâvî, Tüh/e (Armağan) adlı eserini, okuyanı Cennete götürecek kutsal bir kitap olarak görmektedir, çünkü deneyimlerini Peygamberin emri üzerine açıklamıştır!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder